به گزارش سلام لردگان به نقل از سايت صالحين
پيامک هم به عنوان رسانه مي تواند نقش قابل توجهي در جنگ نرم داشته باشد، رسانه اي که امروزه در همه جاي جهان از جمله ايران بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد، اما اينکه نقش آن در جنگ نرم چه مي تواند باشد؟ اين موضوع را در ادامه متن بخوانيد. ويژگي جنگ نرم جنگ نرم، روش جديد مبارزه آمريکا و غرب آمريکا و غرب بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، انواع روشها را براي ساقط کردن انقلاب يا به تسليم کشاندن آن به کار گرفتند. نمونههايي از آن، حادثه طبس، ترورهاي کور (به کمک منافقين)، تحريمهاي متعدد و مخصوصا جنگ هشت ساله بود که با همکاري 58 کشور به انقلاب تحميل شد. نتيجه تمام اين تلاشها تنومند شدن نهال انقلاب و شکست دشمنان بود، و توان رويارويي انقلاب اسلامي در جنگ سخت براي آنان به اثبات رسيد. لذا دشمنان مجددا حاضر به تجربه جنگي از نوع سخت نبوده و تمام تلاش خود را در به راه انداختن جنگ نرم با استفاده از عوامل داخلي (از قبيل فتنه 88)، فن آوري اطلاعات، شبکههاي ارتباطي (از قبيل ماهواره و اينترنت) و ... به کار گرفتند. تهاجم فرهنگي غرب، با استفاده از شبکههاي ارتباطي مدرن که فواصل جغرافيايي بين ملتها و فرهنگها را حذف کرده است، ارزشهاي اسلامي و عقيدتي ما را هدف قرار داده و در صدد است ما را از عقايد اسلامي خود بيگانه کرده و ارزشهاي اعتقادي ما را با عقايد مادي و تفکرات ضد اسلامي جايگزين کند. مقابله با جنگ نرم تاکنون در مورد جنگ نرم و خطرات آن اظهارنظرهاي مختلفي شده و در اين باره انديشمندان زيادي نظر داده و روزنامهها و مجلات گوناگوني مطلب نوشتهاند. امام خامنهاي حفظه الله در رابطه با جنگ نرم و وظايف افراد در تاريخ 6/4/88 فرمودند: "امروز جمهورى اسلامى و نظام اسلامى با يک جنگ عظيمى مواجه است، ليکن جنگ نرم ... در جنگ نرم، چه کسانى بايد ميدان بيايند؟ قدر مسلّم نخبگان فکرىاند. يعنى شما افسران جوانِ جبههى مقابلهى با جنگ نرميد ... خود شماها بايد در مجامع اصلىتان، فکرىتان، در اتاقهاي فکرتان بنشينيد، راهکارها را پيدا کنيد؛ ليکن هدف مشخص است: هدف، دفاع از نظام اسلامى و جمهورى اسلامى است در مقابلهى با يک حرکت همهجانبهى متکى به زور و تزوير و پول و امکانات عظيم پيشرفتهى علمىِ رسانهاى. بايد با اين جريان شيطانىِ خطرناک مقابله شود." تهاجم فرهنگي غرب، با استفاده از شبکههاي ارتباطي مدرن که فواصل جغرافيايي بين ملتها و فرهنگها را حذف کرده است، ارزشهاي اسلامي و عقيدتي ما را هدف قرار داده و در صدد است ما را از عقايد اسلامي خود بيگانه کرده و ارزشهاي اعتقادي ما را با عقايد مادي و تفکرات ضد اسلامي جايگزين کند با توجه به اهميت موضوع و ارتباط آن با فرهنگ جامعه و حيات انقلاب، هر مسلمان ايراني وظيفه دارد با بکارگيري تمام توان خود و با استفاده از تکنولوژيهاي نوظهور و شبکههاي ارتباطي مختلف اعم از اينترنت و وب سايت، وبلاگ، تلفن همراه و پيامک، و ... به دفاع همه جانبه و آگاهانه از اعتقادات اسلامي خويش برخيزد. پيامک، ابزاري مناسب در مقابله با جنگ نرم در كشور ما، كارهاي بزرگي در راستاي نشر حقايق ديني با در اختيار گرفتن تكنولوژيهاي جديد انجام گرفته است، اما درصد اندکي از جوانان و مردم، با رسانههاي متعارف تبليغ دين (از قبيل منبر، کتاب، اينترنت و ...) ارتباط دارند، از طرفي تقريبا همه آنها هميشه يک تلفن همراه را با خود حمل ميکنند که از خواندن هيچ پيامک ارسالي به آن چشم پوشي نمينمايند، زيرا اينکار بر خلاف کتابخواني و امثال آن مستلزم صرف وقت قابل اعتنا يا هزينه آنچناني و قرار گرفتن در شرايط ويژه نيست، با اين اوصاف چرا نبايد کساني که دغدغه دين دارند از اين ظرفيت عظيم رسانهاي به نفع تبليغ دين و نشر تعاليم الهي بهره بگيرند؟! به نظر ميرسد آن اندازه که اهل باطل براي پيشبرد اهداف شوم خود، اين رسانه سهل الوصول را به خدمت گرفتهاند، اهل حق به همان اندازه از آن غافل ماندهاند، از اين رو انتظار ميرود رهروان صراط مستقيم در اين عرصه نيز با رويکردي مناسب به جهادي خستگي ناپذير همت گمارند. باز کردن قفل خودروها با پيامک به دليل محدوديت بزرگ پيامک در انتقال مطالب حجيم (که در جاي خود مزيت نيز محسوب ميشود)، تاکنون اين رسانه کمتر در رديف تکنولوژيها و ابزارهاي تبليغ دين و نشر معارف، قرار گرفته و به آن کم توجهي شده است. غافل از اينکه اين ابزار ارتباطي داراي ويژگيهايي است که ساير ابزارهاي ارتباطي فاقد آن هستند و جاي آن دارد که پيامک به عنوان يک ابزار مناسب تبليغ مورد استفاده قرار گيرد. مزايا و قابليتهاي پيامک عبارتند از: 1. عدم محدوديت زماني(براي مطالعه): براي استفاده از برنامههاي تلويزيوني، جلسات سخنراني و ... افراد بايد در ساعت مشخصي، حضور به هم رسانند. در حاليکه مطالعه پيامک هيچ محدوديت زماني خاصي ندارد و در اغلب حالات به محض دريافت، قابل مطالعه است. تلفن همراه بر خلاف ساير ابزارها، هميشه روشن و آماده دريافت پيامک است. 2.عدم محدوديت مکاني: مخاطبان پيامک ميتوانند در هر جايي از کشور بوده و هيچ محدوديت مکاني خاصي نداشته باشند. اغلب رسانهها فاقد چنين قابليتي هستند. مسافرت، اشتغال زياد، بيماري و وضعيت جسمي، جنسيت، وضعيت آب و هوايي، فقر مادي، محدوديتها و شرايط فرهنگي و ... هيچ مزاحمتي براي دريافت و مطالعه پيامک ندارند. 3. عدم چشم پوشي از مطالعه: چون مطالعه پيامک نيازمند هيچ هزينه و شرط خاصي نيست و به سادگي امکان پذير است، کسي از مطالعه آن چشم پوشي نميکند. 4. عدم نياز به برنامه ريزي: استفاده مداوم از CDهاي نرمافزاري و چند رسانهاي، کتاب، وب سايت، وبلاگ و ... نيازمند يک برنامهريزي دقيق شخصي و وقت فراغت است در حاليکه معمولا براي مطالعه پيامک دريافتي هيچگونه برنامه ريزي قبلي نياز نيست. 5. رواج استفاده از پيامک: سرانه مطالعه کتاب در جامعه، بسيار کم است و کارهائيکه در قالب کتاب، CD و ... ارائه ميشود مخاطبان معدودي دارد، ولي استفاده از پيامک به مراتب رايجتر از کتاب و ساير رسانههاست. 6. عدم نياز به تبليغات: براي اينکه رسانههايي نظير کتاب، CD و ... در اختيار مخاطبين قرار گيرد، نيازمند تبليغات متنوع و کار فرهنگي و سرمايه گذاري هستيم. در حاليکه پيامک، خود به استقبال مخاطب رفته و پس از قرار گرفتن در تلفن همراه وي، وجود خود را با آهنگ دلخواه به اطلاع ميرساند و او را ترغيب به مطالعه ميکند. 7. امکان گزينش مخاطب: در اغلب رسانهها امکان محدود کردن دامنهاي که مخاطبين از آن انتخاب ميشوند، وجود ندارد. به عنوان مثال کتابي که چاپ ميشود، به هيچ وجه نميتوان آن را فقط در دسترس گروه سني خاصي قرار داد. در چنين رسانههايي در شکل بيان مطالب بايد محدوديتهايي لحاظ شود. تنها در پيامک است که امکان گزينش مخاطب وجود دارد، و لذا شکل بيان ميتواند تخصصيتر و با محدوديت کمتر باشد. 8. زمان مصرف کوتاه: پيامک نسبت به اغلب رسانهها داراي زمان مصرف کوتاهتري است و محتواي آن به سرعت به مخاطبين منتقل ميشود. 9. عدم نياز به هزينه اوليه انتشار و مجوز قانوني: غالب رسانهها از قبيل کتاب، CD و ... نيازمند هزينه اوليه انتشار و مجوز قانوني هستند ولي در حال حاضر پيامک چنين محدوديتهايي را ندارد. 10.انتشار مجدد با هزينه کم: مخاطبان پيامک خود ميتوانند به سادگي ارسال کننده آن به ديگران باشند و شبکه ارتباطي تشکيل شده را به سرعت گسترش دهند. 11. هزينه تهيه: مخاطبين اغلب رسانهها براي تهيه آن بايد هزينه پرداخت کنند، دريافت کننده پيامک هيچ هزينهاي پرداخت نميکند. 12.ارتباط دو طرفه: بر خلاف اغلب رسانهها، امکان ارتباط دو طرفه و پرسش و پاسخ بين طرفين ارتباط در پيامک امکان پذير است. خوانندگان عزيز توجه داشته باشند که هدف از مقايسه پيامک و ديگر رسانهها، القاي اين مطلب نيست که پيامک جايگزين مناسبي براي ساير رسانهها است. هر رسانهاي داراي قابليتها و ويژگيهايي است که ديگر رسانهها و از جمله پيامک فاقد آن هستند. در كشور ما، كارهاي بزرگي در راستاي نشر حقايق ديني با در اختيار گرفتن تكنولوژيهاي جديد انجام گرفته است، اما درصد اندکي از جوانان و مردم، با رسانههاي متعارف تبليغ دين (از قبيل منبر، کتاب، اينترنت و ...) ارتباط دارند، از طرفي تقريبا همه آنها هميشه يک تلفن همراه را با خود حمل ميکنند که از خواندن هيچ پيامک ارسالي به آن چشم پوشي نمينمايند تکليف افسران مقابله با جنگ نرم متوليان امور فرهنگي، طلاب، بسيجيان و تمام کسانيکه ميخواهند در عرصه جنگ نرم با لبيک به خواستههاي رهبر معظم انقلاب نقشي ايفا نمايند، ميتوانند با تشکيل گروههاي تخصصي در حوزههاي معارف ديني، تهاجم فرهنگي و جنگ نرم، جريانات سياسي و اجتماعي و ... رهنمودهاي لازم را از طريق پيامک در دسترس مخاطبان خويش قرار دهند. جهت روشنتر شدن مطلب چند نمونه از گروههاي تخصصي که ميتوانند در عرصه جنگ نرم با استفاده از پيامک فعاليت نمايند، بيان ميشود. 1- بسيج خواهران يک شهر ميتواند با تشکيل چند گروه تخصصي، خانمهاي خانهدار را در زمينههاي پوشش و حجاب، حفظ بنيان خانواده، عرفانهاي کاذب، فساد و فحشاء و ... از طريق پيامک راهنمايي نمايد. 2- گروهي از طلاب ميتوانند در موضوع روابط دختر و پسر، فعاليت نموده و با در اختيار گرفتن شماره تلفنهاي همراه دانش آموزان يک يا چند دبيرستان رهنمودهاي لازم را در اختيار آنها قرار دهند. 3- گروهي از دانشجويان متعهد، ميتوانند با در اختيار گرفتن شماره همراه برخي والدين دانشآموزان، آنها را از زمينههاي انحراف موجود در جامعه از قبيل مواد مخدر، CDهاي مستهجن، شبکههاي ماهوارهاي و ... آگاه نمايند. 4- ادارات، سازمانها و شرکتهاي خصوصي ميتوانند براي انتقال مطالب ديني و اعتقادي به کارمندان خود، به خوبي از پيامک استفاده نمايند. 5- اعضاي فعال مسجد يک روستا، ميتوانند مستمرا اهالي روستا را از مفاسد و مضرات ماهواره، از طريق پيامک آگاه نمايند. و ...